3 najlepsze spektakle w tym tygodniu
TEATR NARODOWY
ŚLUB

Litewski mistrz Eimuntas Nekrošius powraca do Teatru Narodowego, by zmierzyć się z jednym z najważniejszych polskich dramatów XX wieku.
Arcydzieło Witolda Gombrowicza. Gdzie w ruinach dawnych porządków znaleźć zaczątek nowych? Czy zderzam się w życiu z innymi, czy z tym co właśnie ja mówię i robię? Czy nasz świat tworzy się między nami? A jeśli tak, to „po co tyle ceregieli”?
OBSADA: Jerzy Radziwiłowicz, Danuta Stenka, Mateusz Rusin, Karol Dziuba, Grzegorz Małecki, Marcin Przybylski, Robert Jarociński, Magdalena Warzecha, Arkadiusz Janiczek, Anna Grycewicz, Joanna Gryga, Paulina Korthals, Kacper Matula, Kamil Mrożek, Paweł Paprocki, Piotr Piksa
NAJBLIŻSZE TERMINY SPEKTAKLU: 09.10, 10.10, 11.10
RECENZJE
"Niewiele brakowało, by Witold Gombrowicz nie doczekał za swojego życia polskiej prapremiery Ślubu. W pewnym sensie sam byłby sobie winny." Pełna recenzja dostępna TUTAJ.
TEATR POLONIA
ICH CZWORO
Akcja tragifarsy rozpoczyna się w Wigilię Bożego Narodzenia, kończy zaś pierwszego dnia kolejnego roku. Mąż i żona, żyjący wprawdzie w jednym domu, ale zupełnie osobno, próbują każde na swój sposób i zgodnie ze swoimi przekonaniami ułożyć swoje życie. On wycofuje się ze świata i żyje pracą, ona szuka pocieszenia w relacji z innym mężczyzną. Ich codzienność ukazana jest ze swoistym, ironicznym humorem, skrytym głownie w rozmowach, jakie ze sobą prowadzą.
Niemym świadkiem kryzysu tej rodziny jest także Lila, dziecko, które nie mając na nic wpływu, musi odnaleźć się w sporze rodziców. Uwikłani w siatkę wzajemnych pretensji, wyrzutów, nieszczerości i obaw bohaterowie wzbudzają więc z jednej strony śmiech, ale też prowokują do zastanowienia nad kosztem, jaki ponosi w tej historii dziecko.
Opowieść o typowym trójkącie małżeńskim należy do jednego z najbardziej znanych utworów Zapolskiej. Została wystawiona po raz pierwszy we Lwowie w 1907 roku i do tej pory doczekała się blisko 100 inscenizacji. Reżyserujący sztukę Jerzy Stuhr mówi o niej: To bardzo aktualny tekst, bo mówiący o rozpadzie rodziny widzianym oczami dziecka, dziecka świadomie przeżywającego ten dramat. A z drugiej strony ‘Ich czworo’ to tragifarsa śmieszna i drapieżna. Takie połączenia kocham najbardziej.
OBSADA: Jerzy Stuhr, Sonia Bohosiewicz, Maria Dowgwiłłowicz-Nowicka/Julia Rosa, Tomasz Kot/Antoni Pawlicki, Renata Dancewicz, Iza Kuna, Krystyna Froelich, Wojciech Chorąży
NAJBLIŻSZE TERMINY SPEKTAKLU: 10.10, 11.10
RECENZJE
„Ich czworo” to spektakl szalenie mądry w swej wszechogarniającej głupocie. Jest dostępny dla widza i na tyle otwarty, że każdy może wziąć z niego wyłącznie to, co jest gotowy przyjąć. Stuhr reżyserując idealnie wyważył ciężar i humor tego przedstawienia, jednocześnie skupiając uwagę na jego psychologicznym i emocjonalnym wydźwięku. Trudno się nie śmiać, trudno nie mieć sobie tego śmiechu za złe. Głupota aż boli. Głośno piszczy w uszach, raz po raz zagłuszana salwami śmiechu. ” Pełna recenzja dostępna TUTAJ.
PSIE SERCE
TEATR WSPÓŁCZESNY
Zima 1925 roku w Moskwie. Świat kończącego się okresu NEP (Nowej Ekonomicznej Polityki) w państwie radzieckim, w dobie nadchodzącego stalinizmu, widziany oczami bezdomnego psa. Profesor Preobrażeński, luminarz nauki radzieckiej i europejskiej, prowadzi eksperymenty naukowe w poszukiwaniu sposobów odmładzania ludzkiego organizmu. Pies zostaje poddany eksperymentalnemu przeszczepowi, który przynosi nieoczekiwane skutki.
To zdarzenie rodem z science fiction, staje się dla autora pretekstem do niezwykle przenikliwej, gorzkiej diagnozy świata stworzonego przez rewolucyjną ideologię, napisanej przez autora ze specyficznym poczuciem humoru i w formie ocierającej się o groteskę. Wielowarstwowość utworu zmusza do stawiania sobie pytań uniwersalnych o wartości i o porządek świata, szczególnie aktualnych gdy „świat wypadł z formy”. W.Szekspir – „Hamlet”
OBSADA: Borys Szyc, Krzysztof Wakuliński, Szymon Mysłakowski, Jan Marczewski, Barbara Wypych, Joanna Jeżewska, Mariusz Jakus, Monika Pikuła, Mikołaj Chroboczek, Dariusz Dobkowski, Rafał Zawierucha, Jan Pęczek, Piotr Bajor, Kinga Tabor, Ewa Porębska, Piotr Garlicki,Leon Charewicz, Remigiusz Jankowski, Szymon Roszak, Monika Węgiel, Sebastian Świerszcz, Jan Marczewski, Adrian Budakow
RECENZJE
Na początku oglądamy świat widziany oczami bezdomnego kundla. Na ulicach Moskwy szaleje zamieć. Pies jest przemarznięty i chce mu się jeść, szuka ciepłego kąta. Na dodatek „kucharz ze stołówki racjonalnego żywienia pracowników Centralnej Rady Gospodarki Narodowej”, „z mordą jak patelnia”, chlusnął wrzątkiem i oparzył mu lewy bok. Boi się, że umrze z głodu albo nabawi się zapalenia płuc i będzie tak słaby, że dostanie się w ręce hycla. Nagle pojawia się nadzieja na odmianę paskudnego losu." CZYTAJ DALEJ
"Nic to, że po bilety na "Mistrza i Małgorzatę" ludzie ustawiali się przed kasami Współczesnego w szczerą noc, tworzono listy chętnych, szczęśliwcy, którzy je zdobyli z wyższością na tych, co musieli obejść się smakiem. Wejściówkami na spektakl po zawyżonych cenach handlowały koniki, a on sam przez wiele sezonów utrzymywał się na afiszu. Szef Współczesnego przyrządził widowisko z wyjątkowym, szczególnie biorąc pod uwagę rozmiary sceny przy Mokotowskiej, rozmachem, ale też odkrył, że Bułhakow komentuje nie tylko świat, ale i Polskę. Kiedy dziś mówi, że na te czasy jest "Psie serce", nie warto lekceważyć jego słów. Tym bardziej, że ma na to dowód. Przedstawienie." CZYTAJ DALEJ
Komentarze
Prześlij komentarz