3 najlepsze spektakle w tym tygodniu

TEATR NARODOWY
KOTKA NA GORĄCYM BLASZANYM DACHU




Historia Tennessee Williamsa o milionerze z amerykańskiego Południa w ujęciu Grzegorza Chrapkiewicza jest ostra jak brzytwa. Brutalność międzyludzkich związków objawia się w języku i gwałtownych emocjach. Następuje rodzinny krach – w relacjach rodzicielskich i małżeńskich. Do głosu dochodzą alkoholowe zamroczenia i seksualne frustracje. Ciężko unieść niespełnienia, kłamstwa, udawanie, odtrącenie i ból. Trudno powstrzymać się od zadawania cierpienia.

OBSADA: Edyta Olszówka, Grzegorz Małecki, Beata Ścibakówna, Ewa Wiśniewska, Janusz Gajos, Marcin Przybylski, Krzysztof Tooker, Oskar Hamerski, Mirosław Konarowski

NAJBLIŻSZE TERMINY SPEKTAKLU: 29.05, 30.05




RECENZJE

„Publiczność reaguje na spektakl Grzegorza Chrapkiewicza owacjami na stojąco, a ja też go w tym wydaniu – i wcale nie za sprawą ulegania zbiorowym emocjom – „kupiłam”. Zaraz wytłumaczę dlaczego. Otóż tekst odżył na scenie Narodowego za sprawą nowego przekładu Jacka Poniedziałka.  Pełna recenzja dostępna TUTAJ.

TEATR ATENEUM
TRANS-ATLANTYK


Polska, Polsce, Polską, w Polsce, o Polsko… Polska wymieniana na dziesiątki sposobów jest obsesją bohaterów Trans-Atlantyku i jej autora a zarazem narratora, WITOLDA GOMBROWICZA.

Powieść, jedna z najsłynniejszych w naszej literaturze XX wieku, nie powstałaby, gdyby Gombrowicz (w lipcu 1939 roku) nie wsiadł na statek Chrobry do Argentyny, a wysiadłszy w Buenos Aires odmówił powrotu do ojczyzny objętej wojną. Swoje przygody świeżo upieczonego emigranta opisał w książce, która do dziś jest kością niezgody między „prawdziwymi Polakami” a tymi, którzy nie widzą powodu, żeby przed Polską leżeć wyłącznie plackiem. Czy Ojczyzna – ziemia ojców – musi być dla Polaka rzeczywiście tym, co najważniejsze? A może powinno się stworzyć jakąś Synczyznę – Polskę młodej przyszłości, wyzbytą starych grzechów Polaków Sarmatów? Statek „Polska” w spektaklu Artura Tyszkiewicza od wieków zarazem płynie i stoi w miejscu. Nasza pycha i nasza małość, tromtadracja

i szlachetność kręcą nim w kółko, a my na nim, aż do zawrotu głowy.

              


OBSADA: Przemysław Bluszcz, Tomasz Schuchardt, Artur Barciś, Rafał Fudalej, Tadeusz Borowski,  Bartłomiej Nowosielski, Dariusz Wnuk, Artur Janusiak, Krzysztof Dracz, Krzysztof Gosztyła, Mateusz Łapka, Wojciech Michalak, Julia Konarska, Katarzyna Ucherska

NAJBLIŻSZE TERMINY SPEKTAKLU: 29.05, 31.05

               

RECENZJE

"Wyraźne nawiązania do współczesności, począwszy od doboru kostiumów rodem z markowych sklepów, albo wręcz przeciwnie – z taniego bazaru, poprzez gadżety „made in Poland” i ulubione akcesoria kibiców, na muzycznych szlagierach kończąc, mają w zamyśle reżysera skłonić do refleksji nad współczesną formą patriotyzmu, nad naszymi narodowymi geniuszami, którzy przez stulecia kształtowali narodowy etos i krzepili serca. Gombrowicz kpi i szydzi; nie podaje rozwiązania naszych narodowych bolączek, a jego pomysł na stworzenie „Synczyzny” to raczej kolejny, ironiczny żart. Tyszkiewicz w swoim „Trans-Atlantyku” tylko potakuje, nakłaniając widzów do samodzielnej, krytycznej refleksji." CZYTAJ DALEJ

TEATR STUDIO
ORIANA FALLACI


Monodram Ewy Błaszczyk. Fallaci, jedna z najbardziej wyrazistych i „słyszanych” dziennikarek swojej epoki, tłumaczyła zawsze, że pisze o wojnie, bo wojna odsłania w ludziach to, co jest prawdziwe. Obnaża ich piękno i brzydotę, tchórzostwo i odwagę.



OBSADA: Ewa Błaszczyk

NAJBLIŻSZE TERMINY SPEKTAKLU: 30.05, 31.05



RECENZJE

"Ewie Błaszczyk udaje się namalować sugestywny portret swojej bohaterki, choć przecież używa w tym celu niemal wyłącznie słów, sprawnie posługując się zmiennym tembrem i tempem swojego głosu. Z jego pomocą wyznacza emocjonalną amplitudę swojej opowieści, w której jest miejsce zarówno na gniew, jak i czułość." CZYTAJ DALEJ


Komentarze